Probiotyki i prebiotyki – ich wpływ na zdrowie i wygląd

W trakcie codziennej pielęgnacji skóry bardzo ważne jest zachowanie równowagi flory bakteryjnej. Nasz indywidualny mikrobiom tworzy pierwszą linię obrony przed mikrobami patogennymi i alergenami. Kiedy jednak zostaje zaburzony, cierpi na tym cała skóra – nie tylko jej zdrowie, ale i promienny wygląd.

Czym są probiotyki, a czym prebiotyki? Jakie są ich właściwości i na czym polega różnica między nimi?

Probiotyki to żywe drobnoustroje, nazywane tzw. dobrymi bakteriami, które po wprowadzeniu do organizmu w odpowiedniej dla niego dawce wywołują pozytywny efekt zdrowotny. Naturalnym źródłem występowania probiotyków jest przewód pokarmowy człowieka, jama ustna oraz powierzchnia skóry. Są one szczególnie istotne w przypadku żywienia noworodków oraz niemowląt (tzw. „złoty standard”), naturalnie przekazywane przez matkę w czasie karmienia piersią.

Probiotyki mają za zadanie zadbać o prawidłową florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym oraz chronić nasz organizm przed namnażaniem złych bakterii i grzybów, mają pozytywny wpływ na nasz układ odpornościowy.

Prebiotyki natomiast to niestrawione składniki żywnościowe, które nie zawierają mikroorganizmów, a jedynie substancje stymulujące. Pomagają zadbać o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, zwiększają odporność, działają ochronnie na układ trawienny, przywracają równowagę mikroflory jelitowej. Zwykle nasza standardowa, dobrze zbilansowana dieta pokrywa dzienne zapotrzebowanie na prebiotyki, gdyż jest ono stosunkowo niewielkie (5-10 g na dobę). Kiedy sięgnąć po suplementy zawierające prebiotyki? Jeśli jesteś osobą palącą, masz stresujący tryb życia, masz osłabioną odporność, jesteś po antybiotykoterapii lub twoja dieta jest monotonna.

Probiotyki są znakomitym źródłem probiotyków są naturalne produkty fermentowane, takie jak kiszone ogórki, kapusta, czy różnego rodzaju zakwasy warzywno-owocowe. Produktem najbogatszym w bakterie probiotyczne są produkty zawierające bakterie kwasu mlekowego, a więc kefir, maślanka, jogurty czy kwaśne mleko.

Prebiotyki znajdziesz natomiast w popularnych warzywach i owocach: cebuli, czosnku, cykorii, szparagach, porach, ziemniakach, mniszku lekarskim, bananach oraz w pszenicy.

Probiotyki i prebiotyki w kosmetykach – działanie na skórę

W trakcie codziennej pielęgnacji skóry bardzo ważne jest zachowanie równowagi flory bakteryjnej. Nasz indywidualny mikrobiom tworzy pierwszą linię obrony przed mikrobami patogennymi i alergenami. Kiedy jednak zostaje zaburzony, cierpi na tym cała skóra – nie tylko jej zdrowie, ale i promienny wygląd.

Znakomitą pomocą w codziennej pielęgnacji są probiotyki, prebiotyki, a także synbiotyki, które powstają z ich połączenia. Kiedy nasz mikrobiom zostaje zaburzony, może dochodzić do przesuszenia skóry, szybszego starzenia się, większej podatności na alergeny, czy namnażania patogenów chorobotwórczych.  

Dzięki kosmetykom zawierającym probiotyki i prebiotyki możemy się przed tym uchronić. Pomagają one bowiem:

  • stymulować odbudowę płaszcza hydrolipidowego,
  • pobudzają cerę do produkcji włókien kolagenowych i elastynowych,
  • regenerują i pobudzają skórę do odbudowy,
  • pomagają utrzymać odpowiedni odczyn pH.

Dzięki wsparciu kosmetyków zawierających probiotyki i prebiotyki nasza skóra będzie gładka i sprężysta, a co najważniejsze unikniemy pojawiania się na niej niedoskonałości w postaci krost, wyprysków, zaczerwienień, łuszczących się partii. Przestaniemy odczuwać dyskomfort, zniknie uczucie „ciągnącej” skóry. Nasza cera nie tylko będzie zdrowa, ale również będzie na taką wyglądać.

Domowa kapusta kiszona (bogata w naturalne probiotyki)

Składniki

  • 10 kg cienko poszatkowanej białej kapusty
  • 1 kg marchewki
  • 1 szklanka soli kamiennej (do przetworów)

Przygotowanie

  1. Kapustę należy: odrzucić 2 – 3 zewnętrzne brzydkie liście. Przekroić na 4 części i wykroić głąb. Resztę cienko poszatkować.
  2. Marchewkę obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach, dodać do kapusty. Warzywa umieścić w dużej misce, dodać sól oraz ewentualnie 2 łyżeczki kminku i 2 – 3 jabłka (obrane, pokrojone na ćwiartki bez gniazd nasiennych).
  3. Składniki wymieszać i bardzo dokładnie ugnieść, aby kapusta puściła soki. Powtórzyć ugniatanie jeszcze dwukrotnie, za pół godziny i za godzinę.
  4. Włożyć do plastikowego worka, zawiązać, mocno obciążyć np. kilogramowymi opakowaniami soli lub głazem i trzymać w kuchni przez 1,5 miesiąca. Co tydzień pougniatać wąskim końcem drewnianej łyżki, aby wypuścić zbierające się gazy fermentacji. Podczas całego procesu kiszenia cała kapusta musi być przykryta zalewą solną.
  5. Ukiszoną kapustę przełożyć do słoików i całkowicie zakryć zalewą. Pozostawiać w słoikach po ok. 2 – 3 cm wolnego miejsca od góry, bo fermentacja będzie cały czas zachodziła i zbierający się gaz będzie podnosił soki do góry, co może powodować przeciekanie pokrywki.
  6. Wstawić do piwnicy i wykorzystywać na surówki, bigosy i zupy. Na zdrowie!